Chloroquine

Berkenaan dengan Chloroquine atau Klorokuin

Chloroquine atau Klorokuin digunakan untuk mencegah atau merawat malaria yang disebabkan oleh gigitan nyamuk. Klorokuin tergolong dalam kelas ubat yang dikenali sebagai antimalarial. Klorokuin juga digunakan untuk mengobati jangkitan yang disebabkan oleh jenis parasit (ameba) yang berbeza. Simpan ubat ini di dalam bekas yang masuk, tertutup rapat, dan jauh dari jangkauan kanak-kanak. Klorokuin fosfat juga digunakan untuk merawat amebiasis. Klorokuin fosfat berada dalam kelas ubat-ubatan yang disebut antimalaria dan amebisida. Ia berfungsi dengan membunuh organisma yang menyebabkan malaria dan amebiasis. Simpan pada suhu bilik dan jauh dari cahaya serta panas dan kelembapan berlebihan (tidak ada di bilik mandi).

Klorokuin fosfat atau Chloroquine Phosphate kadang-kadang digunakan untuk mengurangkan gejala rheumatoid arthritis dan untuk merawat lupus erythematosus sistemik dan discoid, sarcoidosis, dan porphyria cutanea tarda. Pusat Kawalan Penyakit Amerika Syarikat menyediakan garis panduan dan cadangan perjalanan yang dikemas kini untuk pencegahan dan rawatan malaria di berbagai belahan dunia. Sekiranya anda mengambil klorokuin fosfat untuk jangka masa yang panjang, doktor anda akan mengesyorkan pemeriksaan mata dengan kerap. Adalah sangat penting untuk anda membuat janji temu ini. Klorokuin fosfat boleh menyebabkan masalah penglihatan yang serius. Sekiranya anda mengalami perubahan dalam penglihatan, hentikan pengambilan klorokuin fosfat dan segera hubungi doktor anda.

Minum ubat ini dari mulut ke mulut, biasanya dengan makanan untuk mengelakkan sakit perut, tepat seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Dos dan jangka masa rawatan berdasarkan keadaan perubatan anda dan tindak balas terhadap rawatan. Pada kanak-kanak, dos juga berdasarkan berat badan.

Sekiranya anda juga mengambil ubat tertentu untuk cirit-birit (kaolin) atau mengambil antasid (seperti magnesium / aluminium hidroksida), ambil klorokuin sekurang-kurangnya 4 jam sebelum atau selepas produk ini. Produk-produk ini boleh mengikat dengan klorokuin, mencegah tubuh anda menyerapnya sepenuhnya. Gunakan ubat ini secara berkala untuk mendapatkan manfaat yang maksimum daripadanya. Ambil ubat ini tepat seperti yang ditetapkan. Penting untuk terus mengambil ini untuk jangka masa yang ditetapkan. Menghentikan pencegahan atau rawatan terlalu cepat boleh menyebabkan jangkitan atau kembalinya jangkitan. Jangan berhenti mengambilnya tanpa bercakap dengan doktor anda.

Untuk mencegah malaria, ambil klorokuin seperti yang diarahkan oleh doktor anda, biasanya seminggu sekali pada hari yang sama setiap minggu. Tandakan kalendar untuk membantu anda mengingati. Ubat ini biasanya dimulakan 1 hingga 2 minggu sebelum memasuki kawasan berbahaya. Terus meminumnya setiap minggu semasa berada di kawasan tersebut dan selama 4 hingga 8 minggu setelah meninggalkan kawasan tersebut, atau seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

Beritahu doktor anda jika keadaan anda berlanjutan atau bertambah buruk. Klorokuin tidak boleh mencegah malaria dalam semua kes. Sekiranya anda mengalami demam atau gejala penyakit lain, segera dapatkan bantuan perubatan (terutamanya ketika berada di kawasan ganas dan selama 2 bulan setelah pulang dari kawasan tersebut). Anda mungkin memerlukan ubat yang berbeza. Elakkan terkena nyamuk.